Jaaroverzicht 2022
De CPNB nu | De campagnes van 2022
Boeken lezen verrijkt je leven. Stichting CPNB zet zich 365 dagen per jaar in om Nederlanders méér te laten lezen, kopen en lenen. In dit jaaroverzicht lees je over de boekenmarkt, over de campagnes voor boekhandel, bibliotheek en uitgeverij, en over de organisatie en samenwerkingsverbanden ter bevordering van lezen en boekbezit.

Voorwoord
Een boek per jaar méér
Dit voorwoord schrijf ik tussen de verhuisdozen, want morgen verhuizen we naar onze nieuwe locatie: de Professor Tulpstraat in Amsterdam. De tweede verhuizing in drie jaar was niet te vermijden. Na corona en de lockdowns is onze manier van werken veranderd. We overleggen vaker online, hebben minder afspraken buiten de deur en zijn vaker met z’n allen op kantoor. De rumoerige kantoortuin van de Overtoom bleek voor dat nieuwe werken al snel minder geschikt.
Na de verhuizing kunnen we onze energie weer volledig stoppen in dat wat écht belangrijk is: onze missie ‘De leeslust aanwakkeren’. En dat is ook nodig. Want hoewel de cijfers laten zien dat het goed gaat met de lees- en kooplust – de afzet groeide licht in 2022 en staat op het hoogste niveau sinds 2012 – zien we dat die groei vrijwel uitsluitend uit Engelstalige boeken komt. Oorspronkelijk Nederlandstalig, en dan met name fictie, blijft achter. ‘Als er maar gekocht en gelezen wordt’, zeggen velen. En dat is zeker waar. Maar wat mij zorgen baart, is dat het ‘ecosysteem’ rond het Nederlandse boek onder druk komt te staan. Sterker nog, het krimpt en verzwakt. En dat is slecht nieuws voor Nederlandse makers en uitgeverijen.
Werk aan de winkel dus om ervoor te zorgen dat we zoveel mogelijk mensen bereiken met onze campagnes en dat we lezers zoveel mogelijk aanzetten tot een gang naar boekhandel en bibliotheek. Dat betekent focus op de zogenaamde ‘incidentele lezer’, want daar zit de grootste potentie. Deze groep van mensen die één tot drie keer per maand of minder lezen, bedraagt naar de laatste schatting uit 2019 inmiddels 48% van alle Nederlanders ouder dan 13 jaar. En dit percentage stijgt.

Gemiddeld koopt elke Nederlander tweeënhalf boek per jaar en leent er ook nog eens zoveel. Als dat één boek per jaar meer zou zijn, dan zouden de leescultuur en de boekenmarkt in Nederland floreren als nooit tevoren. En dat is echt niet onmogelijk als we daar met z’n allen onze pijlen op richten. Gezamenlijk, als collectief.
Juli 2023
Eveline Aendekerk
Directeur CPNB

De CPNB en de boekenmarkt
Doorbouwen aan impact op lezen, kopen en lenen
De leeslust in Nederland aanwakkeren – dat is waar de CPNB voor staat. Ondanks een coronalockdown en dalend consumentenvertrouwen lukte dit in 2022: omzet en afzet van de boekenmarkt stegen in 2022 opnieuw. Maar er zijn zorgen. Stichting CPNB bouwt daarom stevig door aan campagnes die impact maken.
‘Doorbouwen’ doopten we tot ons thema voor 2022. Doorbouwen betekende doorgaan met de meerjarenstrategie ‘De lezer centraal’, maar met meer impact. Dit gold zowel voor de campagnes als voor de verdere integratie met Hebban, de samenwerking met het vak en sponsor- en fondsenwerving. Doorbouwen gold ook voor de organisatie die per 1 oktober verschoof van een competentie-indeling naar een marktgerichte indeling, om zo meer regie op campagnes en doelgroepen te kunnen voeren. Belangrijke mijlpaal in 2022 was het nieuwe convenant en de nieuwe governance die beide per 1 juli 2022 zijn ingegaan.
2022 startte met een coronalockdown maar gedurende het eerste kwartaal werden nagenoeg alle maatregelen opgeheven en begon de terugkeer naar normaal. De boekenmarkt groeide in 2022 wederom en is nu, qua afzet, op het hoogste niveau sinds 2012. Wel komt de groei uitsluitend uit Engelstalig en daalde de afzet van oorspronkelijk Nederlandstalige fictie met maar liefst 10%. Dit is een zorg en aandachtspunt voor het Nederlandse boekenvak en dus ook voor de CPNB.
Lezers in beweging brengen
Stichting CPNB heeft als missie het leven van mensen te verrijken door ze meer boeken te laten lezen. Met inspirerende campagnes en initiatieven laten we zien dat het lezen van boeken ontspanning, ontsnapping, verdieping en verrijking biedt. Zo stimuleren wij zoveel mogelijk mensen tot een gang naar boekhandel en bibliotheek. Dit doen wij vanuit het collectief van boekhandel, bibliotheek en uitgeverij.
‘De lezer centraal’ is onze visie die begin 2019 in overleg met de convenantpartners is ontstaan. Met ‘De lezer centraal’ bedoelen wij: vanuit de eindgebruiker redeneren, de klant centraal zetten. Wat is de doelgroep van een specifieke campagne, wat willen we bij hen bereiken, waar zitten ze, wat houdt hen bezig? Aansluiten bij de lezer dus om deze aan te zetten tot een gang naar (online) boekhandel en bibliotheek.
Zorgen ondanks hoopvolle cijfers
2022 begon in een lockdown die tot eind januari duurde. Vanaf dat moment werden er steeds meer versoepelingen doorgevoerd en uiteindelijk waren in april 2022 de maatregelen zo goed als weg. Deze periode kenmerkte zich door optimisme en consumentenvertrouwen.
In februari 2022 begon de oorlog in Oekraïne, die uiteindelijk zou doorwerken in ongekende inflatie en dalend consumentenvertrouwen, wat ook voor het boekenvak consequenties zal hebben. CPNB ziet dit al terug in fors hogere kosten en dalende bestellingen (bijvoorbeeld Boekenweek).
In 2022 werden er in totaal 43,2 miljoen boeken verkocht. Bijna 200.000 boeken meer dan in 2021. Dat brengt de afzet op het hoogste niveau in tien jaar. Ook de omzet steeg weer voor het achtste jaar op rij, met 2,7% naar 664,2 miljoen. De afzetstijging zat hem vooral in fysieke boeken (0,8% meer). Losse e-verkoop daalde voor het tweede jaar op rij, abonnementsmodellen stijgen fors. Maar ondanks de hoopvolle cijfers is er zorg. De groei in afzet zit hem volledig in anderstalige boeken en dan met name Engelstalig. Daar waar Nederlandstalig met 3% daalt (en dan vooral fictie), stijgt anderstalig met 19% (vooral fictie). Hier zullen het boekenvak en de CPNB in 2023 dan ook aandacht aan moeten geven.
Ontwikkelingen binnen de CPNB
Tijdens de tweedaagse van het mt op 29 en 30 maart 2022 zijn de contouren vastgesteld van een nieuwe organisatie-inrichting. Directe aanleiding was het ontbreken van regie op campagnes en de bureaucratische cultuur door de vele verschillende loketten. Er was behoefte aan meer eigenaarschap en verantwoordelijkheidsgevoel met focus op de missie ‘de leeslust in Nederland vergroten’. In het nieuwe model is daarom de competentiestructuur losgelaten en zijn we ingericht volgens drie inhoudelijke pijlers: 1) team Campagnes Kind & Jeugd; 2) team Campagnes Volwassenen, en 3) team Hebban. Daarnaast staat een team Bedrijfsvoering waar de interne organisatie onder valt.
Doelstellingen op campagnes en klanttevredenheid werden in 2022 grotendeels gehaald:
- De KPI’s op lezen, kopen en lenen zijn bijna allemaal behaald;
- 70% van de doelstellingen op participatie en bestellingen zijn gehaald;
- Klanttevredenheidsscores zijn gehaald. Boekhandel en bibliotheek waren meer tevreden over de dienstverlening dan in 2021. Boekhandel meer tevreden dan bibliotheek;
- Ook Hebban heeft haar KPI’s grotendeels behaald;
- Sponsoring bleef achter; in totaal werd € 305.000 minder binnengehaald dan als target gesteld was.
Maar wat is nu het effect geweest van ons werk? Tijdens de campagneperiodes zien we dat de kindercampagnes en de cadeaucampagnes het goed doen, maar dat de Kookboekenweek en Zomerlezen minder effectief waren. Daar moet in 2023 verbetering doorgevoerd worden.
In 2022 bedroeg de (free publicity) mediawaarde ruim € 11.6 miljoen. Dit is hoger dan in 2021 maar dat heeft er ook mee te maken dat 2021 een vrij rustig jaar was als gevolg van corona en een verschoven, opgeknipte Boekenweek.
Hernieuwing convenant
Goede samenwerking met onze convenantpartners (GAU, KBb en VOB) is voor de CPNB cruciaal. Transparantie over strategie, het succes van acties, inzicht in cijfers en resultaten, gebruik van elkaars netwerk en goede informatie-uitwisseling met onze stakeholders zijn van groot belang. 2022 was een cruciaal jaar omdat we in dit jaar samen tot een nieuw convenant en nieuwe governance gekomen zijn.
De CPNB heeft per 1 juli 2022 een raad van toezicht met drie leden voorgedragen door elke convenantpartner en drie onafhankelijke leden waaronder de voorzitter.
De governance wijzigt hiermee van een bestuur dat beleid maakt en een directeur die uitvoert naar een directeur-bestuurder die beleid maakt en bestuurlijk eindverantwoordelijk is en een rvt die toezicht houdt.
Verder in dit online jaaroverzicht lees je alles over de impact van onze campagnes en de samenwerkingen met organisaties in het leesbevorderingsveld, met onderwijs, fondsen en marketingpartnerships.
CPNB in vogelvlucht

365 dagen inspiratie
De campagnes van 2022
Er is een boek voor iedereen. De CPNB biedt daarom het hele jaar inspiratie voor de lezer. Laat je inspireren door de terugblik op onze campagnes, merken, evenementen, bekroningen, uitgaven en marketingactiviteiten in 2022.
Samenwerkingen
Leesbevordering doe je samen
Sponsoren en partners hielpen ook in 2022 de CPNB om de meerwaarde van het lezen en van boeken te promoten onder jong en oud.
Strategische partners
In 2022 waren de volgende strategische partners onontbeerlijk om een vuist te maken in het veld van leesbevordering:

Groep Algemene Uitgevers (GAU)
Lees meerLees minderDe Stichting CPNB is opgericht in 1983 door de Groep Algemene Uitgevers (GAU) en de Koninklijke Boekverkopersbond (destijds nog de Nederlandse Boekverkopersbond). In 2001 kwam daar de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) bij. Deze drie brancheorganisaties verschaffen een deel van het basisbudget van de CPNB, dat via contributieheffing bij de leden wordt opgehaald. De leden van de GAU vertegenwoordigen zo’n 80% van de algemene boekenmarkt.
Aan alle campagnes van de CPNB kunnen leden meedoen, dat varieert van het inzenden van titels voor prijzen en tiplijsten, het adverteren in uitgaven gerelateerd aan campagnes zoals de Voorleesgids. Daarnaast ondersteunen uitgevers ieder jaar hun auteur als die is uitgenodigd om bijvoorbeeld het Boekenweek- of het Kinderboekenweekgeschenk te schrijven. De GAU ondersteunt daarnaast expliciet de Griffels en Penselen en de Boekenweek van Jongeren. De CPNB heeft regelmatig overleg met een klankbordgroep waarvan de samenstelling door de GAU wordt bepaald.

Koninklijke Boekverkopers Bond (KBb)
Lees meerLees minderDe Stichting CPNB is opgericht in 1983 door de Groep Algemene Uitgevers (GAU) en de Koninklijke Boekverkopersbond (destijds nog de Nederlandse Boekverkopersbond). In 2001 kwam daar de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) bij. Deze drie brancheorganisaties verschaffen een deel van het basisbudget van de CPNB, dat via contributieheffing bij de leden wordt opgehaald. CPNB maakt campagnematerialen en -uitgaven die door boekhandels kunnen worden ingekocht. Soms betreft het exclusieve producten zoals het Boekenweek- en het Kinderboekenweekgeschenk. De CPNB heeft regelmatig overleg met een klankbordgroep waarvan de samenstelling door de KBb wordt bepaald.

Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB)
Lees meerLees minderDe Stichting CPNB is opgericht in 1983 door de Groep Algemene Uitgevers (GAU) en de Koninklijke Boekverkopersbond (destijds nog de Nederlandse Boekverkopersbond). In 2001 kwam daar de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) bij. Deze drie brancheorganisaties verschaffen een deel van het basisbudget van de CPNB, dat via contributieheffing bij de leden wordt opgehaald.
De VOB heeft vier campagnes uitgekozen waar zij de focus op legt en die vervolgens door POI’s actief worden ondersteund: De Nationale Voorleesdagen, Nederland Leest, de Kinderboekenweek en de Boekenweek van Jongeren. Aan de overige campagnes van de CPNB kunnen bibliotheken ook meedoen. De CPNB heeft regelmatig overleg met de POI’s.

NBD Biblion
Lees meerLees minderNBD Biblion is overall partner van alle B2B elementen van de CPNB campagnes gericht op leesbevordering. Het betreft geen naamgevend partnerschap, uitgezonderd voor de NBD Biblion Jeugdspecialist van het jaar. Vanaf 2020 bestellen bibliotheken hun CPNB-campagnematerialen bij NBD Biblion. De overstap naar bestellen via de webshop van NBD Biblion en het voeren van standaardpakketten levert bibliotheken een efficiëntieslag op en maakt het mogelijk campagnematerialen voor nog scherpere prijzen aan te bieden.

Stichting Lezen
Lees meerLees minderDe samenwerking tussen de CPNB en Stichting Lezen gaat ver terug. Sinds 2003 besteedt Stichting Lezen de organisatie van De Nationale Voorleesdagen uit aan de CPNB; in nauwe samenwerking wordt de invulling bepaald. Stichting Lezen is ook inhoudelijk partner bij de Boekenweek van Jongeren, Nederland Leest Junior, de Kinderjury en de BoekenBoost. Boekenweek van Jongeren wordt ook financieel door Stichting Lezen ondersteund, mede door financiering via Fonds 21 en De Versterking.
Eén keer per jaar worden alle kinderboekencampagnes van de CPNB en Stichting Lezen aangeboden aan alle lagere scholen in de vorm van de Kinderboekenaanbieding Onderwijs. Het gaat om De Nationale Voorleesdagen, Kinderboekenweek, Kinderjury, Nederland Leest Junior en De Nationale Voorleeswedstrijd. Deze gids bevat bovendien de nodige inzichten over leesonderwijs uit onderzoek van Stichting Lezen: inspiratie voor leerkrachten en extra stimulans om mee te doen. In de 2022 is de vormgeving helemaal vernieuwd.
Vanaf 2020 werken Stichting Lezen, CPNB en docent Emma Kustermans aan Hebban in de Klas, een digitaal klaslokaal binnen de Hebban community waar leerlingen en docenten in een veilige, afgeschermde omgeving leestips met elkaar delen.

Koninklijke Bibliotheek
Lees meerLees minderNaast gewaardeerd partner in de Leescoalitie, gaat de relatie tussen de CPNB en de Koninklijke Bibliotheek (KB) lang terug. Concreet heeft de KB vijf jaar lang de Kinderjury financieel ondersteund. In 2020 is dit in een andere vorm voortgezet: om het digitaal lezen bij kinderen en jongeren te stimuleren wordt aangehaakt bij de Kinderjury en de Boekenweek voor Jongeren. Daarnaast heeft de KB de pilot (2021) en het vervolg van Readification (2022-2023) mede gefinancierd. Voor de Top 100 Meest Uitgeleende Boeken levert de KB data op het gebied van e-lending. Samen met Stichting Lezen, CPNB, KVB en Stichting Marktonderzoek Boekenvak is KB opdrachtgever voor de consumentenonderzoeken die GfK vier keer per jaar uitvoert. Daarnaast zijn de data die KB beschikbaar stelt, o.a. via de Bibliotheekmonitor, onontbeerlijk voor de rapportages van de CPNB.

DPG Media
Lees meerLees minderDPG Media en Stichting CPNB sloten in december 2021 een meerjarig partnership om het leesplezier onder kinderen te vergroten. DPG Media is strategisch partner van de Kinderboekenweek en bundelt samen met hoofdsponsor NS de krachten om de Kinderboekenweek nog meer impact te laten maken. Daarnaast is DPG Media partner geworden van de Kinderjury, al sinds 1988 de grootste lezersprijs voor kinderboeken. Via merken als Donald Duck, Tina en Zo Zit Dat, Libelle en Margriet worden kinderen en hun (groot)ouders geïnspireerd om (samen) te lezen en te stemmen.
Bestaande acties bleven in 2022 bestaan: het Boekenweekmagazine werd in 2022 voor de vijfde keer gemaakt door de redactie van AD. Dagblad Trouw besteedde aandacht aan het Boekenweekgedicht van Bart Moeyaert.
NS draagt lezen een warm hart toe, want reizen met de trein is tijd voor jezelf, tijd om te lezen. NS is daarom al sinds 2001 trotse partner van de CPNB. NS sponsorde tot en met 2022 jaarlijks drie campagnes: Boekenweek, Kinderboekenweek en NS Publieksprijs. Vanaf 2023 is NS sponsor van Zomerlezen en NS Publieksprijs.
Net als in 2022 en 2021 kon in 2022 vanwege de pandemie de traditionele Boekenweekactie ‘gratis reizen met het Boekenweekgeschenk’ helaas niet doorgaan. Het fysieke evenement NS Kinderboekenruil tijdens de Kinderboekenweek werd vervangen door voorleesvideo’s met voorleesconducteur John Piqué als boegbeeld. Ook lazen conducteurs, machinisten en servicemedewerkers van NS voor aan basisschoolkinderen. Voor de NS Publieksprijs stond de NS in de startblokken om het enthousiasme voor lezen te delen met haar reizigers, maar dat moest in 2022 helaas afgeblazen worden (lees verder bij de betreffende campagne).
Bij vakantie denk je aan boeken. Het spannende boek is daarbij met stip het populairste genre. Onder het motto ‘Je zomer begint met boeken’ vonden CPNB en TUI, marktleider in de Nederlandse reisbranche, elkaar in hun missie om lezen te bevorderen en ontspanning te vergroten. TUI sponsorde in 2019 niet alleen de Spannende Boeken Weken maar verbond zich drie maanden lang aan Zomerlezen met de TUI Top 25 Zomerboeken. CPNB en TUI wonnen in 2019 de bronzen SponsorRing in de categorie Maatschappij. TUI werd door de coronamaatregelen zo hard getroffen dat de activatie in 2020 veel kleiner was. In 2021 was er geen samenwerking, maar in 2022 was TUI terug door De Nationale Voorleesdagen te ondersteunen.
Overigen partners en sponsoren

Afûk
Lees meerLees minderSinds Leeuwarden in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa werd werkt Stichting CPNB samen met Afûk door een Friese editie van het Boekenweekgeschenk uit te brengen tijdens de Boekenweek. In 2022 verscheen het Boekenweekgeschenk van Ilja Leonard Pfeijffer in het Fries maar ook het Kinderboekenweekgeschenk met de titel Beamhuterferhalen.

Boekhandels Vlaanderen
Lees meerLees minderBoekhandels Vlaanderen volgde in 2021 Boek.be op als partner in de Boekenweek. Deze campagne wordt ook in Vlaanderen georganiseerd en de Vlaamse boekhandels geven net als hun Nederlandse collega’s het Boekenweekgeschenk cadeau aan klanten bij een besteding van € 15 aan boeken. Ook het Boekenweekessay is voor Vlaamse klanten te koop.

Boomerang
Lees meerLees minderBereik generen met lef, dat is Boomerang. In 2020 verwelkomde de CPNB Boomerang als partner in haar missie om zoveel mogelijk Nederlanders te inspireren om te gaan lezen. Boomerang zet zich in door de gedichten bij campagnes zoals het Boekenweekgedicht en het Zomergedicht in 100.000-voud beschikbaar te stellen via hun welbekende kaartenrekken op culturele locaties.
Vanaf april 2020 bestellen boekhandels de campagne-artikelen van de CPNB via CB Online. Deze overstap is het gebruiksgemak en de efficiency ten goede gekomen. Daarnaast is het CPNB-aanbod van losse campagnematerialen gebundeld in drie standaardpakketten met de best lopende producten van de voorbije jaren. Dit leverde scherpere inkoopprijzen voor de boekhandel op.

de Bibliotheek op school
Lees meerLees minderKinderjury is een van de zes landelijke leesprojecten binnen de Bibliotheek op school primair onderwijs. Daarmee is het een vast onderdeel van deze infrastructuur. Dat betekent dat scholen, waar dit programma actief is en leesconsulenten zijn aangesteld, aandacht besteden aan de campagne en leerkrachten ondersteunen. De Bibliotheek op school ondersteunt daarnaast het educatieve project ‘Eén boek, één klas’ van Nederland Leest Junior.

DPG Media
Lees meerLees minderLeesbevordering is de gezamenlijke missie van de CPNB en DPG Media. Op 6 december 2021 sloten wij een meerjarig partnership met elkaar. DPG Media wordt partner van de Kinderjury en strategisch partner van de Kinderboekenweek. Insteek is om 1) de Kinderboekenweek nog groter, leuker en inspirerender te maken, en 2) ouders, grootouders en verzorgers te gidsen binnen het kinderboekenlandschap.
Bestaande acties bleven in 2021 bestaan: het Boekenweekmagazine werd in 2021 voor de vierde keer gemaakt door de redactie van AD. Dagblad Trouw besteedde aandacht aan het Boekenweekgedicht van Babs Gons.

De Grote Vriendelijke Podcast
Lees meerLees minderVanaf 2021 werken Hebban en De Grote Vriendelijke Podcast samen om De Grote Vriendelijke 100 (voor mooiste jeugdboeken) te lanceren.

Eenvoudig Communiceren
Lees meerLees minderIn 2021 is uitgeverij Eenvoudig Communiceren partner bij Nederland Leest. Eenvoudig Communiceren verzorgt de hertaling van het centrale boek in de campagne. Zo verscheen in 2022 Mevrouw mijn moeder van Yvonne Keuls in makkelijke taal, zodat ook mensen die minder makkelijk lezen, kunnen meedoen met deze landelijke campagne.

Fonds 21
Lees meerLees minderVanaf 2016 is Fonds 21 een zeer waardevolle partner in de Boekenweek van Jongeren die het onder andere mogelijk maakt om jongeren te bereiken via auteursbezoeken maar ook hun eigen sociale media. De jarenlange ondersteuning van Fonds 21 getuigt van een lange adem die we hard nodig hebben om jongeren van 15+ het plezier van lezen te laten ervaren.

Fonds XL en Vereniging Onbeperkt Lezen
Lees meerLees minderVanaf 2013 maken Fonds XL en Vereniging Onbeperkt Lezen het mogelijk dat er een grootlettereditie (XL) van het Nederland Leest-boek en het Kinderboekenweekgeschenk kan worden gemaakt. In 2021 kwam daar de editie in makkelijke taal van Nederland Leest bij.

Kinderboekenambassadeur
Lees meerLees minderSinds maart 2022 is Martijn van der Linden de Kinderboekenambassadeur, de illustrator die het twee jaar lang tot zijn taak rekent het belang van lezen door kinderen breed onder de aandacht te brengen. De ambassadeur is aangesteld door Stichting Lezen en het Nederlands Letterenfonds in samenwerking met De Schrijverscentrale en de CPNB.

Kinderboekenmuseum
Lees meerLees minderIn 2021 vierden de Griffels hun 50-jarig jubileum: het Kinderboekenmuseum maakte een installatie waardoor kinderen op speelse wijze ontdekken hoe ze de schrijver kunnen worden van een Griffel-winnend boek. De originele prenten van de winnaars van de Zilveren Penselen én het Gouden Penseel zijn eveneens tijdens de Kinderboekenweek in 2022 te zien geweest in het museum.

Kinderen voor Kinderen
Lees meerLees minderVanaf 2012 bracht de samenwerking met Kinderen voor Kinderen een heel ander element in bij de Kinderboekenweek en de bijbehorende lespakketten: door een kinderboekenschrijver wordt een campagnelied geschreven dat tot en met 2021 door Tjeerd Oosterhuis op muziek werd gezet. In 2022 namen Jermain van der Bogt & Willem Laseroms dit over. De begeleidende clip op Youtube wordt volop ingezet door leerkrachten. De choreografie is ieder jaar van Lucia Marthas.

KVB Boekwerk
Lees meerLees minderStichting CPNB is samen met GAU, KBb, Stichting Lezen en het Nederlands Letterenfonds partner in KVB Boekwerk, het kennis- en innovatieplatform van de boekensector. CPNB en KVB Boekewerk werken vanaf 2021 nauw samen in het samenstellen en presenteren van de jaarcijfers van het boekenvak die samen met de Top 100 jaarlijks in januari bekendgemaakt worden.

Leescoalitie
Lees meerLees minderDe Leescoalitie is een samenwerkingsverband van organisaties die elk vanuit een andere taakstelling bezig zijn met leesbevordering. Dat zijn Stichting Lezen, Stichting Lezen & Schrijven, het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, VOB, KB, Nederlands Letterenfonds en de CPNB. In 2022 kwamen daar de Taalunie, de Schrijverscentrale en de Schoolschrijver bij. In 2020 en 2021 liep de actie Lees voort! waarbij grootouders opgeroepen werden tijdens oppasmomenten vaker voor te lezen, hun kleinkind te stimuleren zelf te lezen of met ze naar de boekhandel of bibliotheek te gaan. In 2022 startte de campagne Springlezend om de belangrijke rol van leraren te onderstrepen en leraren elkaar te laten inspireren om hun leerlingen plezier in lezen te laten ervaren.
In oktober 2020 presenteerde de Leescoalitie het manifest Oproep tot een ambitieus leesoffensief, ‘een dringend beroep op de Onderwijs- én Cultuurpoot van OCW om gezamenlijk te komen tot een actief en inclusief leesbeleid, waarin leesplezier een essentiële rol vervult.’
Een innovatieve manier om jongeren tussen de 15 en 18 met plezier aan het lezen te krijgen is Readification: een project van de Leescoalitie en Ubisoft, een van ’s werelds grootste gameontwikkelaars, helemaal in het kader van het Leesoffensief. In 2020 werd het startschot gegeven om een prototype te ontwikkelen dat in mei 2021 live is gegaan. Een vervolg hierop loopt in 2022 en 2023.

LINDA.
Lees meerLees minderSinds 2012 is LINDA. gewaardeerd partner voor de promotie van lezen in de zomermaanden. Zij doet dit middels een kortingsvoucher van € 5 op de cover van het populaire magazine LINDA. IN 2022 werd dit de cover van het Vakantieboek. De eerste jaren ging het om korting op 75 boeken, inmiddels is dit aantal teruggebracht tot het compacte aantal van 25 titels. Vaak was het betreffende zomernummer van LINDA. het bestverkochte tijdschrift van dat jaar.

Looplabb
Lees meerLees minderVanaf 2022 is het Nederlandse leesbrillenmerk Looplabb sponsor van de Hebban Debuutprijs. Looplabb en Hebban delen een gezamenlijke missie: lezers meer én met meer plezier laten lezen. Als hoofdsponsor van de prijs zal Looplabb zich nog duidelijker profileren als partner in de leesbevordering, onder andere door Hebban boekentips in haar nieuwsbrieven. Looplabb-oprichter Maarten Kooijman zal voor de tweede keer zitting nemen in de vakjury.

McDonald's
Lees meerLees minderDe CPNB en McDonald’s hebben in 2020 de krachten gebundeld om lezen en voorlezen te stimuleren: tijdens de Kinderboekenweek gaf McDonald’s in ieder Happy Meal een leesboekje mee. Sinds vorig jaar konden gasten van de restaurantketen al kiezen tussen een leesboekje of een speeltje als cadeautje bij een Happy Meal. Tijdens de Kinderboekenweek in 2022 zat bij ieder Happy Meal een voucher waarmee gewezen werd op het gratis lidmaatschap van de bibliotheek voor kinderen onder de 18 jaar, met ondersteuning van de Vereniging Openbare Bibliotheken. Op deze wijze onderstrepen McDonald’s, de CPNB en de bibliotheken extra het belang van lezen. Zo (her)ontdekken meer ouders en kinderen het plezier van lezen.

Nationaal Comité 4 en 5 mei
Lees meerLees minderSamen met het Nationaal Comité 4 en 5 mei is de CPNB co-uitgever van de jaarlijkse dubbeluitgave met de toespraken voor 4 en 5 mei. In 2022 was dat de 4 mei-voordracht ‘Wat niet mag’ van Hans Goedkoop en de 5 mei-lezing ‘Vrijheid is een gevoel’ van Gijs Tuinman.

Nederlands Letterenfonds
Lees meerLees minderHet Letterenfonds is al sinds het begin van de Boekenweek van Jongeren een gewaardeerd partner die deze campagne mede mogelijk maakt met belangrijke elementen als het geschenkboek 3PAK en de schrijverstournee Literatour. Daarnaast heeft het Letterenfonds de pilot (2021) en het vervolg van Readification (2022 en 2023) mede gefinancierd.

Passend Lezen
Lees meerLees minderAl geruime tijd doet Passend Lezen jaarlijks actief mee aan de campagnes van de CPNB. Zij promoot deze ook zeer actief onder haar klanten. Deze bibliotheek voor mensen met een leesbeperking biedt de geschenken die horen bij de CPNB-campagnes in aangepaste vorm aan.

Squla
Lees meerLees minderSqula is het online oefenprogramma voor kinderen in groep 1 t/m 8. Het bestaat uit quizzen en spelletjes die kinderen in de klas en thuis kunnen doen. Op een leuke manier leren, dat is de kern. Squla is partner van de Kinderboekenweek en De Nationale Voorleesdagen. Met Squla bereiken we in de 300.000 kinderen zonder betaald abonnement in de klas en 185.000 kinderen met abonnement thuis, aangevuld met zo’n 10.000 ouders en leerkrachten via mailingen.

Stichting Van Beuningen/Peterich-fonds
Lees meerLees minderPoëzie wordt een zeer warm hart toegedragen door het Van Beuningen/Peterich-fonds. Jarenlang ondersteunde het fonds de Poëzieweek, die in 2020 voor het laatst door de CPNB werd georganiseerd. Tegelijkertijd besloot de CPNB aan poëzie geen aparte campagne te wijden maar het hele jaar door aandacht voor poëzie te vragen in de bestaande CPNB-campagnes. Dit gebeurde al in de Boekenweek en daar kwamen in 2020 Zomerlezen en de Kinderboekenweek bij. Mogelijk gemaakt door het Van Beuningen/Peterich-fonds.

The Invaders (2Basics)
Lees meerLees minderVoor de Kinderboekenweek heeft The Invaders met de wereldberoemde game Minecraft een speciale challenge gemaakt. Via de interesse van veel kinderen in gaming probeert CPNB aansluiting te vinden bij deze jonge doelgroep om ze daar te enthousiasmeren voor het lezen. The Invaders is een ‘creative agency’ met de focus op ingame advertising en merkcampagnes richting gamers.

De Versterking
Lees meerLees minderDe Versterking
Vanaf 2015 ondersteunt De Versterking de Literatour, de auteurstournee die sinds 2018 onderdeel is gaan uitmaken van de Boekenweek voor Jongeren. Scholen die deelnemen aan de tournee, ontvangen een uitgebreid boekenpakket met de tien genomineerde boeken van de prijs Beste Boek voor Jongeren. Het boekenpakket maakt het voor docenten makkelijk om actuele boeken aan te bieden in de klas, door ze uit te lenen of cadeau te doen. Tevens ondersteunt De Versterking een startbijeenkomst door de Schrijverscentrale, CPNB en Stichting Lezen waar auteurs, die op tournee gaan, en docenten ervaringen uitwisselen. Stichting Lezen is de officiële aanvrager bij De Versterking.

VriendenLoterij
Lees meerLees minderEen lot uit de loterij wonnen Stichting CPNB en Stichting Lezen op 6 februari 2019 met de cheque van € 500.000 uit handen van VriendenLoterij-ambassadeur Johnny de Mol. Deelnemers aan de VriendenLoterij maken daarmee De Nationale BoekenBoost mogelijk. Dit nieuwe initiatief heeft als doel om het leesplezier van de schoolgaande jeugd tot achttien jaar een positieve boost te geven door middel van veel extra boeken in de klas. De Nationale BoekenBoost vergroot daardoor de impact van bestaande leesbevorderingscampagnes voor kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar, zoals De Nationale Voorleesdagen, de Kinderboekenweek en de Boekenweek van Jongeren. BoekenBoost loopt tot en met de Boekenweek van Jongeren in 2022.

Winq
Lees meerLees minderSamen met lifestyle magazine Winq organiseerde Hebban in 2022 de publieksverkiezing voor de Regenboog 100, de honderd beste queerboeken.
Partners in onderwijs
In 2022 bereikte de CPNB kinderen en jongeren met de volgende campagnes en educatiepartners:
De Nationale Voorleesdagen | 0-6 jaar
Kinderboekenweek | 0-12 jaar
Kinderjury - lezersprijs van de Kinderboekenweek | 6-12 jaar
Nederland Leest Junior | 10-14 jaar
Boekenweek van Jongeren | 15-18 jaar
Bestuur, bureau, financiën
Organisatie
Stichting CPNB is het marketingcommunicatiebureau van het boekenvak. Hoe zijn raad van toezicht, bestuur, bureau en financiën georganiseerd om deze taak uit te voeren?
Organisatie
Raad van toezicht, bestuur en directie
Op 21 juni 2022 werd een nieuw convenant getekend en per 1 juli 2022 trad de nieuwe governance in werking. CPNB heeft vanaf dit moment een raad van toezicht met drie leden voorgedragen door elke convenantpartner en drie onafhankelijke leden waaronder de voorzitter. De directeur is vanaf dat moment directeur-bestuurder.
Bestuur per 30 juni 2022
- H.W. Cortenraad, voorzitter
- A. Scheermeijer, penningmeester, directeur lezen & leren bol.com
- M.J.M. Plukker, directeur eigenaar boekhandel Plukker, Schagen
- M. Beumer, directeur De Bezige Bij
- M.A. le Noble, directeur MeulenhoffBoekerij
Directie in 2022
E.C.J. Aendekerk, directeur (en per 1 juli 2022 directeur-bestuurder)
Het bestuur vergaderde in 2022 drie maal op 8 februari, 12 april en 28 juni. Tijdens die laatste vergadering werd de jaarrekening goedgekeurd en trad het bestuur af. De nieuwe raad van toezicht vergaderde 3 maal op 2 september, 17 november en 16 december en op 10 oktober was er een speciale onboarding sessie met de raad van toezicht en de leden van het kernteam.
Raad van toezicht per 31 december 2022
- H.W. Cortenraad, CEO Audax, voorzitter
- N. Bouabbouz, projectdirecteur Gebiedsontwikkeling bij Gemeente Amsterdam
- S. Hermans, directeur bibliotheek Den Haag en Haags Gemeentearchief
- M.A. le Noble, directeur MeulenhoffBoekerij
- A.A. Peek, ondernemer in de boekenbranche
- R. Repko, marketingexpert
Organisatie
Organisatiestructuur en personele bezetting
Tot oktober 2022 was de organisatie volgens competenties ingericht en bestond de organisatiestructuur uit vier teams: Community & Content (Hebban), Marketing, Publiciteit & Corporate Communicatie, Programmering, Projecten en Onderwijs. Daarnaast waren er vier stafteams (Fondsen- en Sponsorwerving, Finance & Control, HRM en Office) die samen met de managers van de vier teams aan de directeur rapporteerden. De vier managers vormden samen het dagelijks mt.
In oktober 2022 heeft een organisatiewijziging plaatsgevonden om het eigenaarschap duidelijker te beleggen.
Er is een marktgerichte indeling met vier teams gecreëerd (Hebban, Campagnes Volwassenen, Campagnes Kind & Jeugd en Bedrijfsvoering). De hoofden van deze vier afdelingen vormen samen met de directeur-bestuurder het kernteam (kt). De coördinator van team Corporate Communicatie is direct gehangen onder de directeur-bestuurder en maakt incidenteel deel uit van het kt. Met de komst van een directeur Bedrijfsvoering (werving najaar 2022, start januari 2023) is er een tweede directeur met een volledige volmacht, wat de continuïteit van de organisatie versterkt.

In 2022 bood de CPNB werkgelegenheid aan gemiddeld 25,6 fte (in 2020 27,8 fte), zijnde 28 medewerkers, waarvan 9 parttimers. Er kwamen 5 nieuwe medewerkers in dienst, 9 medewerkers verlieten de CPNB. Deze aantallen zijn lager ten opzichte van 2021, maar naar verhouding is er nog redelijk veel personeelsverloop geweest gedurende 2022. Dit was o.a. het gevolg van de veranderde organisatie-inrichting waardoor functies kwamen te vervallen. De gemiddelde leeftijd van onze medewerkers was in 2022 42 jaar (in 2021 41 jaar).
Per 1 augustus 2023 verhuist de CPNB naar een nieuw kantoor:
Professor Tulpstraat 17
1018 GZ Amsterdam
Organisatie
Financiën
De CPNB is een stichting zonder winstoogmerk. De gelden die zij ontvangt, worden alle aangewend ten dienste van haar missie. De CPNB heeft een kleine reserve die is vastgesteld door het bestuur. Het jaarlijkse budget (inkomsten en uitgaven) van de CPNB ligt rond de 6 miljoen euro.
Inkomsten
Waar komt het budget van de CPNB vandaan? Er zijn drie stromen van inkomsten:
Vaste bijdrage van convenantpartners (21%)
De drie partners die aan de basis staan van de CPNB (respectievelijk de GAU, de KBb en de VOB) hebben zich via een convenant aan de CPNB verbonden. Zij betalen jaarlijks een vaste bijdrage. Voor de periode 2023-2025 is een nieuw convenant afgesloten.
Campagneopbrengsten (57%)
Boekhandels, bibliotheken, uitgeverijen en scholen kunnen meedoen aan de campagnes en activiteiten van de CPNB door de aanschaf van uitgaven, promotiematerialen, lespakketten of de aanmelding voor prijzen en tiplijsten. Daarnaast vallen specifieke bijdragen van fondsen en instellingen aan campagnes onder deze opbrengstenstroom. Deze redelijk stabiele stroom van inkomsten was in 2022 goed voor 57% van het budget.
Inkomsten sponsoring (20%)
Net als in 2021 is het dit jaar helaas niet gelukt om het volledige sponsortarget te realiseren. DPG Media is m.i.v. 2022 een nieuwe grote sponsor en vanaf 2023 ook TUI.
Een overzicht van partners en sponsors vind je onder Samenwerkingen.
Overige baten (2%)
Dit betreft bijna geheel de eenmalige bate uit de vrijval van de reservering schenkbelasting op de balans.

Uitgaven
Waar geeft de CPNB het budget aan uit? Er zijn drie kostenstromen:
Campagnekosten (55%)
Het grootste deel van de kosten bedragen de out-of-pocket campagnekosten, alle kosten die de CPNB maakt voor de productie van promotiematerialen, organisatie van evenementen en media.
Personeel (35%)
De personele kosten bedragen ongeveer een derde van de begroting en bestaan naast salarissen en pensioenen onder meer uit externe inhuur. Deze kostenpost is over de afgelopen vijf jaar stabiel gebleven.
Organisatiekosten (10%)
Organisatiekosten betreffen afschrijvingen, huur, IT-kosten, voorzieningen voor debiteuren en overige algemene kosten. De CPNB heeft over de laatste jaren een gemiddelde overhead van rond de 11%. De organisatiekosten zijn in 2022 lager dan begroot, voornamelijk door lagere uitgaven aan kantoorkosten en lagere afschrijvingskosten.

Organisatie
Nevenfuncties
Eveline Aendekerk
- voorzitter raad van toezicht Cinekid
- lid raad van toezicht De Kleine Komedie
- commissaris Infinitas Learning
- lid raad van advies KVB
- comité van aanbevelingen De culturele Apotheek
Rozemarijn Visser
- lid bestuur Stichting Elspeet
Martijn Lindeboom
- auteur en/of samensteller voor diverse uitgeverijen
- voorzitter Stichting ter bevordering van het fantastische genre
- schrijfdocent Schrijversacademie en ArtEZ
- auteursscout African Literary Agency
Esther Scholten
- lid bestuur Vrienden van Meermanno | Huis van het Boek
- lid bestuur De Gijselaar-Hintzenfonds
- lid bestuur Stichting Buiten het Boek
- directeur Stichting De Best Verzorgde Boeken
Janneke Siebelink
- lid raad van advies Letterenfonds Digitale innovatieve projecten
- auteur Ambo|Anthos Uitgevers / Schönbach literair agentschap
Sander Verheijen
- auteur Uitgeverij Volt
Debbie van der Zande
- lid boekenpanel Mezza
- auteursscout African Literary Agency